Blogarchief

woensdag 29 juli 2015

Lange tenen



"Mijn geloof is simpel. Mijn geloof is goedheid. "
De Daila Lama

Lange tenen


'Sorry.'
De kleine bebaarde- in djellaba gehulde - grijsaard knikt verontschuldigend naar de grote zware man achter hem.
Deze hijst zijn driekwart broek over zijn dikke buik voor hij zijn stem verheft.
'Wat nou?' Hij wijst geïrriteerd naar zijn afgetrapte sandalen.
'Je staat verdomme bovenop mijn tenen malloot. Hebben ze je daar in Verweggistan geen manieren geleerd?'

De grijsaard kijkt hem niet begrijpend aan, mompelt nogmaals sorry en maakt zich -op zijn sloffen snel uit de voeten.
De driekwart broek vloekt en tiert luidruchtig door. Hij zoekt een gewillig oor en denkt deze te vinden bij het jonge blonde ding achter de kassa.

'Niet te geloven, die jurk staat zo bovenop mijn poten te dansen.'
'Volgens mij deed die meneer het echt niet express en hij zei toch sorry?'
'Sorry, sorry? Daar koop ik verdomme wat voor. Eerst bidden ze in de moskee dat het een lieve lust is en dan denken ze meteen dat ze wel effe op je poten kunnen gaan staan.'
Het blonde ding heeft niet alleen haar op de tanden maar beschikt tevens over een scherpe blik.
'Waar gaat het u nu eigenlijk echt om meneer, om uw zere tenen of om de moskee?'

Daar heeft de driekwartbroek niet van terug, zijn ogen dwalen langs de rij achter hem, op zoek naar bijval.
'Daar krijgen we nog wel wat mee te stellen hoor ... luisteren jullie niet naar de radio, kijken jullie geen tv?'
Probeert hij met een laatste wanhopige poging, maar de verwachte bijval blijft uit. Snel rekent hij af bij het jonge ding -dat volgens haar naambordje Yousshra blijkt te heten en die hem net in perfect Nederlands perfect op zijn nummer heeft gezet.

Puntje augustus 2014

2 opmerkingen: