Blogarchief

zaterdag 7 januari 2012

Snijbonen...

‘Persoonlijk vind ik dat je gewoon moet kunnen zeggen wat je wilt. Kijk… je kan natuurlijk gewoon je mond houden en net doen alsof je alles maar leuk vind maar daar komt gewoon een keertje hommeles van. Vind je ook niet? Jij moet gewoon je eigen ding blijven doen en ik ook, en dan hoeft dat niet altijd samen… toch? ’ De man naast haar is het duidelijk met haar eens aan zijn kalende knikkende hoofd te zien. ‘Goh wat zullen we nemen, ik heb wel zin een lekker broodje en jij, wil jij ook een lekker broodje of wil je liever iets anders? Ik denk dat ik een lekker broodje bal neem, neem jij ook een broodje bal? Maar dan zonder mosterd, dat vind ik zó smerig, lust jij mosterd?’ De man naast haar knikt nog maar eens. ‘ En ik neem er een lekker glaasje wijn bij wat denk je? Het is mooi weer we hebben alle tijd van de wereld we zitten hier gezellig, ja… ik neem een lekker wijntje.’

‘Goh, wat gezellig hé Klaas, wie had dat nou kunnen denken, ik hoor m’n dochter vanmorgen door de telefoon nog zeggen. Wat nou ma… Klaas?’ Ik vind het wel fijn hoor zo samen op een terras. Henk deed dat ook wel hoor, maar dan alleen hé, dan zat ie gezellig met een kop koffie en een krantje. Maar altijd alleen… dat vond ie fijn hé… alleen. Weet je dat het al weer bijna twee jaar geleden is van Henk, dat is toch niet te geloven?’ De kalende man naast haar knikt weer en aait haar even over haar been, het kan hem duidelijk gestolen worden of het alweer twee jaar geleden is en dat broodje bal zal hem ook een rotzorg zijn, om over de mosterd maar te zwijgen. Ze kijkt hem van opzij even verrukt aan, knijpt haar ogen gelukzalig dicht en frunnikt wat aan de zilveren ketting om haar nek. ‘Goh Klaas, lekker zo hé… met dat zonnetje?’

‘ Kunnen we misschien even bestellen?’ vraagt ze als de serveerster langs hun tafeltje loopt. ‘Doe mij maar een broodje bal en een lekker wit wijntje… en jij Klaas? Klaas houd het bij een biertje. ‘Wil jij geen broodje?... ook geen broodje bal ?’ De man schud z’n kale hoofd en legt zijn hand op haar rug. ‘ Zeg Klaas, We kunnen straks wel lekker in de tuin gaan zitten, het is lekker weer en we hebben alle tijd. Ik heb nog snijbonen, spaghetti en ravioli en nog meer van die rotzooi. En ik heb nog vlees in de vriezer, dus ik heb genoeg eten in huis. De stoelen heb ik al schoongemaakt dus we kunnen zo gaan zitten, ik hoef niets meer te doen.’ En na een korte pauze, ‘ gezellig hé zo samen op een terras?’ Klaas knikt nog maar ’s en duwt zijn neus in z’n schuimkraag. ‘ Weet je wat klaas, ik betaal wel, dan betaal jij vanavond.’ Klaas is het nogmaals met haar eens. Ze rekent af en als ze van het terras aflopen. ‘ Weet je wat… we eten straks lekker snijbonen, wat denk je?’


Copyright © Ingrid Punt april 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten