Blogarchief

woensdag 16 november 2011

Winterblues...


Winterblues

Winterblues... zodra de dagen korter worden heb ik er last van... behoefte aan zoetigheid en niet vooruit te branden. Nu heb ik me eens laten vertellen dat het gewoon een gebrek aan daglicht is, en in het ergste geval kan men daar zelfs depressief van worden. Voor mezelf wil ik niet zover gaan, mijn humeur heeft er gelukkig niet écht onder te lijden, " ik houd mezelf letterlijk zoet." Maar vooral die vermoeidheid ervaar ik dus als behoorlijk irritant.

Gelukkig zijn er tegenwoordig lampen voor, en verleden jaar heb ik me laten verleiden om een lichttherapielamp te kopen. In z’n totaliteit heb ik er welgeteld twee keer onder gezeten...en ik moet zeggen...... ik voelde me herboren.
Hoewel mijn verstand me zegt dat twee keer een half uur voor een lamp zitten toch niet zo’n wereld van verschil kan maken, en eerlijkheidshalve moet ik er ook even bij vermelden dat het al begin maart was, voor mij normaal gesproken alweer een reden om de noodklokken op te bergen. Het is nu december, en ik voel m’n energie met de dag afnemen en we hebben toch zéker nog zo’n maand of twee te gaan voor de lente weer in zicht komt.

Een Wake Up light schijnt óók te helpen, je wordt er ontzettend energiek van. Dat komt omdat je op een ontspannen manier wordt gewekt, lees ik in de beschrijving. In twintig minuten wordt een opkomende zon door middel van een lamp nagebootst voordat de wekker afgaat. Nu zou je kunnen denken... " een irritante wekker blijft een irritante wekker"......... en dat is ook zo.
Maar, en nu komt het, je kunt kiezen tussen het geluid van de Oceaan, klinkt helemaal geweldig, als dát geen bedplassen wordt... vogels, die hoor ik nu ook al, en dat maakt het opstaan écht niet makkelijker... of het geluid van krekels, daar werd ik tijdens een vakantie in Zuid-Frankrijk ook al stront chagrijnig van, de herrie was niet te harden naarmate het lichter werd.

Het geluid van een ouderwetse koffiemolen zit er jammer genoeg niet bij... dat vond ik als kind namelijk zo gezellig. Dan maar niet, maar ja... die vermoeidheid hé... dan tóch maar weer eens onder de lichttherapielamp. "Baat het niet, dan schaad het niet."
Nu alleen nog even de energie zien te vinden om uit te zoeken waar ik hem heb opgeborgen, uit de doos te halen en neer te zetten... zucht......


Copyright © Ingrid Punt 2010



Geen opmerkingen:

Een reactie posten