Blogarchief

vrijdag 2 januari 2015

Technisch mankement




Technisch mankement 

"Goedemiddag dames en heren.
Wij heten u van harte welkom aan boord van onze nieuwste Dreamliner. Het toestel komt rechtstreeks van de fabriek en ik mag u feliciteren met het feit dat dit pas zijn tweede vlucht is. We zijn iets verlaat vanwege een klein technisch mankement, maar hopen zo snel mogelijk weer op schema te liggen."

(Een klein technisch mankement)
Hoe klein is klein in zo'n geval en wil ik, als passagier van de nieuwste Dreamliner - voorzien van Hi technische snufjes- dit nu echt weten? Dat het toestel vers van de pers komt lijkt me ook geen reden voor felicitatie. De hele vlucht blijf ik hopen dat het haperende leeslampje, de ramen -die verduistert blijven en het geblokkeerde tv circuit de enige (kleine technische mankementen) blijken te zijn.

Ik stel mezelf gerust met het feit dat de vliegtuigcrew vast terdege opgeleid is en voorzien van een jarenlange ervaring. Hoewel, eens moet de eerste keer zijn, ook voor een piloot.

Maar - even hypothetisch gezien-  stel je voor dat de piloot een alcohol of drugsprobleem heeft. Mede daardoor ruzie heeft gekregen met zijn vrouw, die hem even tevoren te kennen heeft gegeven te willen scheiden. Gezien zijn staat van dienst eist ze een flinke alimentatie. Dit alles heeft zijn mate van verslaving alleen maar aangewakkerd. Hij ziet er geen gat meer in. Met trillende handen en suïcidale neigingen zit de beste man nu zwetend in de cockpit.

De co-piloot heeft niets in de gaten, die doet even een dutje om zijn slaaptekort van afgelopen nacht te compenseren. Zijn vrouw is hoogzwanger en daardoor slapen beiden slecht. 
En ook al is het een fantasie die heel even door mijn hoofd schiet, het zou zomaar kunnen.

Eigenlijk wil ik helemaal niet weten wat er zich in die cockpit afspeelt.
De naam van onze piloot blijkt (Leeflang) te zijn... dit stelt gerust en eindelijk ik geef me over.

Puntje januari 2015

1 opmerking: