Blogarchief

donderdag 25 april 2013

De weg kwijt




De weg kwijt

‘Can you help me? … I am totally lost…’ 
Voor me op de toonbank wordt een plattegrond uitgevouwen en de donkere man – zo te zien uit een ver Afrikaans land- kijkt me met ogen vol paniek aan. Nu is kaartlezen niet mijn sterkste punt, mijn steenkool Engels erbarmelijk, om over mijn oriëntatie vermogen nog maar te zwijgen. Zet me in de Kalverstraat, stuur me een winkel in en negen van de tien keer loop ik - zodra ik de winkel uitkom de verkeerde richting uit, dus ik herken het gevoel, en dan kom ik niet eens uit een ver Afrikaans land. Ik zie de paniek in zijn ogen groeien evenals de rij klanten achter hem.

‘Oké, let me see, you are here…’Op de kaart herken ik het Waterlooplein, pff… Ik slaak een zucht van opluchting… So far so good… maar nu. Hij moet bij het Vondelpark zijn, dus inderdaad, volledig de weg kwijt. Gelukkig staat er een behulpzame dame achter in de rij die de Engelse taal nog net iets beter beheerst dan ik. Ze werpt zich graag op als reddende engel en wurmt zich door de rij naar voren om tussen mij en de verdwaalde toerist de koe bij de horens te vatten. Ze buigt zich over de gekreukelde plattegrond.

'O I zie, joe mast street wok toe de Zoe… de Zoe… Joe no, wit de monkies en de ellifants?
 It is a long wee toe wok, but de tram over heer is not working at de moment. Pas in juni hie is reiding again. Dus... sorry, but joe most wok een littel stukje. En den joe co toe de left en den joe must teek de tram.
I don’t now precies houw mennie halte’s …but joe can esk de trambestuurder. It is tram ten.'

Ze knikt naar me met een zelfvoldane glimlach, vouwt de plattegrond netjes op en geeft deze aan de verdwaalde toerist die haar niet begrijpend aankijkt. Bezwerend kijkt ze hem in de ogen, Jes, trem ten, herhaalt ze iets harder. De man aarzelt even voordat hij zich omdraait en met zijn ziel én zijn plattegrond onder de arm de winkel verlaat. Oh my god… yes… totally lost… zie ik hem denken.

De gedachte aan de twee jongens die ik vanmorgen op weg naar mijn werk tegenkwam drijft weer boven. ‘Mevrouw, kunt U ons vertellen waar het Funenpark is?’
‘Natuurlijk,’ in mijn beste Nederlands heb ik ze – en daar kwam ik achteraf achter- compleet de verkeerde kant op gestuurd. Het was te laat om - zij waren op de fiets- er nog achteraan te rennen en ik heb me er de hele dag schuldig over gevoeld. Arme jongens...  misschien - door mijn schuld- te laat voor sportdag, of weet ik veel voor wat voor schoolproject dan ook.

Dus ik knik de zelfvoldane dame begrijpend toe. Ach, ga er hier in hartje Amsterdam maar aanstaan. Op elke hoek van de straat is er wel iemand die je de weg vraagt. En natuurlijk zijn we allemaal even behulpzaam. Het gaat tenslotte om de intentie.

© Ingrid Punt april 2013

11 opmerkingen:

  1. :-) Yep... het gaat om de intentie! Zo is het!
    Herkenbaar hoor, ik kan ook heel overtuigend 'de goede weg' wijzen in een verkeerde richting.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig heb ik een tomtom !
    Mooi verhaal zussie ! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat herkenbaar. Ik ben ook een ramp in dat opzicht.
    Jaren geleden moest ik een van onze katten bij de dierenarts in Lemmer ophalen. Mijn man kon niet en een vriendin zou mee gaan. Ik had haar van te voren gewaarschuwd dat ik een ramp ben op het gebied van de weg uitleggen en dat het zomaar kan zijn dat ik pas op het laatst van de straat zie of we goed zitten of niet. Gelukkig had zij daar ook altijd last van en snapte mij dus. Inderdaad zag ik op het laatst pas de juiste straat. We lagen alleen maar in een deuk. De terugweg ging gek genoeg in één keer goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan ben ik gelukkig niet de enige Anneke, ach ... zolang we er maar om kunnen lachen. :)))

      Verwijderen
  4. de vreemdste wegwijsvraag die ik ooit gehad heb was iemand in het westerpark die vroeg naar welke kant ze nu moest lopen om in het oosterpark te komen... ze was dus naar het verkeerde park gestuurd en liep daar nu te zoeken aan welke kant van het westerpark nu het oosterpark lag... ik heb nog even met de gedachte gespeeld om haar naar het noorderpark te sturen en daar dan verder te vragen,, heb haar wel richting IJ gestuurd, maar niet het pontje laten nemen, maar door laten lopen, wel een hele wandeling, had haar beter een tram kunnen aanraden, maar tram- en buslijnen weet ik na al die jaren nog steeds niet van welke lijn welke richting uit gaat, neem wel eens een tram in het centrum, maar meestal loop of fiets of scooter ik mijn weg in de stad... en ja, als ik door de stad loop gebeurd het zelden niet dat wel iemand de weg vraagt.. denk dat mij dat al in iedere taal gevraagd is, inclusief de meest exotische verbasteringen van het engels

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Japanners en Chinezen spannen wat dat betreft de toeristische kroon Pieter. Over het algemeen spreken ze nog geen meter over de grens en doen daar ook geen enkele poging toe. Er volgt vaak een compleet verhaal -in hun eigen taal- waarna ze je lief vragend aan gaan kijken. "Nie houw" Ja, maak dat de Kat wijs. ;-)

      Verwijderen
  5. 'Mi Jauw' niks wijs maken en ook de weg niet

    BeantwoordenVerwijderen