Blogarchief

vrijdag 15 februari 2013

Brief aan een Ornitholoog...


Per ongeluk, onbedoeld en ongewild kun je soms iemand zijn dag verpesten.
Je kunt het helaas niet altijd terug draaien.
Al wat rest is dan een welgemeend excuus...






Brief aan een Ornitholoog…

Geachte meneer de Ornit…. Uhhh…Vogelaar,

Hierbij bied ik U mijn welgemeende excuses aan voor het verknallen van Uw levenswerk. Het heeft U waarschijnlijk talloze slapeloze nachten en maanden voorbereidend werk gekost. Uiteindelijk had U hem dan toch nog in het vizier, de tjiftjaf –althans, dat hoop ik-

Tijdens het voorbij fietsen heb ik echt geprobeerd Uw filmpje niet te verpesten. Iets wat me bewonderenswaardig genoeg aardig moet zijn gelukt. Helaas kon ik het niet nalaten om tijdens mijn omslachtige capriolen ‘kijk, een tjiftjaf’ te roepen. Iets te laat bemerkte ik dat u niet alleen aan het filmen was, maar tevens een geluidsopname maakte. Nogmaals mijn welgemeende excuses voor mijn ongewenste toevoeging daar aan.

Er zijn weliswaar verzachtende omstandigheden; Voorafgaande aan mijn blunder moet U weten, had ik namelijk al menig schaap weten te ontwijken. Het waren er velen. Variërend van grote room-witte tot kleine donkerbruine en zelfs een enkel zwart schaap. Ik heb behoorlijk moeten slalommen om niet over al die wollige tapijtjes heen te scheren. Het fietspad lag werkelijk bezaaid. Om over hun her en der achtergelaten mesthopen nog maar te zwijgen.

Wist U trouwens dat die beesten gewoon op de weg blijven liggen, of is Uw expertise wellicht alleen op onze gevleugelde vrienden gericht? Het vergde namelijk ontzettend veel energie en stuurkunst om die suffe schapen en hun stinkende uitwerpselen te ontwijken. Het is geen excuus, ik weet het, maar het verklaard misschien een beetje mijn euforie bij het zien van het object van Uw interesse. En nu maar hopen dat het ook daadwerkelijk de tjiftjaf betrof. Mijn vogelkennis is niet optimaal moet U weten, en reikt niet veel verder dan de mus, de kraai, de ekster en niet te vergeten de vliegende rat, ook wel de duif genaamd. Al met al, toch best wel een behoorlijk arsenaal voor een stadsmens.

Maar desalniettemin… mochten uw vrienden Ornith…. Uhhh… Vogelaars, tijdens het bekijken van uw filmpje, op de achtergrond tussen het getjilp en Uw deskundig commentaar ineens onverhoopt een opgewonden vrouwenstem ‘kijk een tjiftjaf’ horen roepen, geeft U dan vooral gewoon die vreemde fietsster de schuld.

Hoogachtend,

een vreemde fietsster…

© Copyright Ingrid Punt september 2012

1 opmerking: