Blogarchief

donderdag 20 oktober 2011

Uitgerookt...


Uitgerookt


Zal je altijd zien, heb je nét geen plu bij je en dan begint het opeens te gieten... je zou je hond nog niet naar buiten sturen en de putten kunnen de plotseling hevige wolkbreuk niet aan waardoor het waterpeil naast de stoepen behoorlijk stijgt. De automobilisten lijken er genoegen in te scheppen om door de plassen te scheuren, het wordt een spannend spel om telkens op het juiste moment opzij te springen. Mijn enige toevluchtsoord op dat moment is een bushokje.

Pal naast het bushokje staat een jongen met drijfnat petje en een geïrriteerde blik strak voor zich uit te kijken, het water zeikt van z'n trieste klep. Ik vraag me nog héél even af waarom hij niet gewoon in het bushokje plaatsneemt want het bushokje is leeg, “achteraf begrijpelijk” op het goedgevulde bankje na... dat blijkt in z’n geheel bezet door een flink uit de kluiten gewassen klerenkast, knietjes keurig bij elkaar, koffertje op schoot, niets op aan te merken.

Maar de beste man rookt, en nu moet ik eerlijk bekennen dat ik dat in een ver verleden zelf ook heb gedaan, dus ik begrijp de drang en tot zover nog steeds niets aan de hand. Maar hij rookt pijp... en driftig ... en met driftig bedoel ik ook driftig. ... dus niet op de manier van zo af en toe een genietend trekje... nee... hij zit aan dat ding te lurken alsof het zijn lang verloren gewaande vriendin is en zijn leven er van af hangt. Daarbij dikke wolken verstikkende naar toffee stinkende rook producerend.

Z'n nicotinetekort van zo'n hele dag kantoor moet aangevuld worden, en wel nú! Het spel heeft er een moeilijkheidsgraad bij gekregen, niet alleen het opspattende water ontwijken maar ook de verstikkende dampen. Even speel ik met het idee om in het vervolg niet alleen een plu maar ook een gasmasker mee te nemen. Maar hij lurkt met zo’n liefdevolle overgave dat het bijna aandoenlijk is en ik m'n opkomende ergernis vergeet. Het verzopen petje naast het bushokje werpt me zo af en toe een vermakelijk lachje toe. Het is voor mij dus kiezen of delen... thuiskomen als een verzopen kat, of als een gerookte paling...

Ik kies voor het laatste... uchhhe... uchhhe.....

Copyright © Ingrid Punt 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten